ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شکست رویای اسرائیل برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران خاورمیانه‌

شکست رویای اسرائیل برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران
  بزرگنمايي:

فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
چین به عنوان میانجی بین ایران و عربستان سعودی وارد عمل شده تا ائتلافی را بدون نیاز به خدمات یا تضمین‌های ایالات متحده در خدمت منافع هر سه کشور قرار دهد. مهم‌تر از همه آن که چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و استراتژیک در منطقه جای ایالات متحده را می‌گیرد قدرتی که اسرائیل نفوذ کمی بر آن دارد.
بازار

رویای اسرائیل برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران روز جمعه با انتشار خبر میانجیگری چین برای احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان با شکست همراه شد.
به گزارش هاارتص، رویای اسرائیل برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران روز جمعه با انتشار خبر توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط بل شکست همراه شد. این اعلامیه چشمگیر احتمالا نقشه منطقه‌ای دوستان و دشمنان را دوباره ترسیم می‌کند و بازتاب جهانی خواهد داشت.
این توافق مشروعیت بسیار مورد نیاز ایران را در جهان عرب فراهم می‌کند و می‌تواند به معاملات بیش‌تر با کشور‌های عربی مانند مصر منجر شود، راه را برای پایان دادن به جنگ در یمن هموار کند، راه حلی قابل اجرا برای بحران لبنان ارائه دهد و حتی منجر به از سرگیری مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای شود.
نزدیکی عربستان و ایران، ایالات متحده را وادار خواهد کرد که جایگاه خود در منطقه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. به هر حال، این چین و نه واشنگتن یا مسکو بود که توانست یک صورت فلکی پیچیده سیاسی را که به طور سنتی تحت نظارت آمریکا بود دوباره جمع کند. تجدید روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران در دو سال گذشته روند کندی داشته است. پنج دور گفتگو با میانجیگری عراق در بغداد یا با هدایت عمان که میان ایران و آمریکا در پیش از توافق هسته‌ای در سال 2015 میلادی میانجیگری کرده بود برگزار شد.
عربستان سعودی و ایران روابط خود را در سال 2016 پس از اعدام "نمر النمر" روحانی برجسته شیعه توسط سعودی‌ها قطع کردند. اعدام آن روحانی شیعه باعث حملات تلافی جویانه علیه سفارت عربستان سعودی در تهران شد. یک سال پیش از آن، عربستان سعودی یک حمله همه جانبه و وحشیانه را علیه جنبش انصارالله مورد حمایت ایران در یمن آغاز کرد که خود سبب باز شدن در‌ها برای مداخله ایران در یک درگیری منطقه‌ای دیگر در کنار عملیات آن کشور در عراق و لبنان شد.
جنگ فاجعه بار در یمن با بیش از 150000 کشته به نقطه اصلی اختلاف واشنگتن و متحدان اروپایی آن کشور از سویی و ریاض از سوی دیگر تبدیل شده است. قتل بیرحمانه "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد پادشاهی سعودی نیز حکم ریختن بنزین روی آتش را داشت و "محمد بن سلمان" رهبر عربستان را به شخصیتی نامحبوب در واشنگتن تبدیل کرد.
همزمان ایران اجرای بخشی از توافق هسته‌ای خود را آغاز کرده بود شرکت‌های بین المللی در‌های آن کشور را برای ورود می‌کوبیدند قرارداد‌های سرمایه گذاری کلان نهایی شده بود و به نظر می‌رسید ایران که مفاد توافق را عاقلانه دنبال کرده بود در راه است تا ظهوری دوباره داشته باشد و جایگزین عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی امریکا و غرب شود.
وضعیت مخمصه سعودی‌ها زیاد دوام نیاورد. به دنبال فشار اسرائیل ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و "معامله قرن" را همراه با توافق ابراهیم پیش برد و برای ایجاد اتحاد منطقه‌ای ضد ایرانی فشار آورد. در سال 2021 میلادی این اتحاد ثابت کرد که یک تلاش واهی بوده است.
امارات نیرو‌های خود را از یمن خارج کرد و سعودی‌ها را تنها گذاشت تا با آن بجنگند. یک سال پس از آن در آگوست 2020 میلادی ابوظبی و کویت روابط دیپلماتیک خود را با ایران احیا کردند. یک ماه پیش از آن بایدن سفری جنجالی به جده داشت و به شکلی ضعیف با محمد بن سلمان دست داد.
سفر بایدن باعث ایحاد هیچ گونه رابطه عاشقانه واقعی‌ای بین رهبران امریکا و سعودی نشد و در ماه اکتبر بایدن یک زنگ بیدارباش جدی دریافت کرد زمانی که عربستان سعودی اعلام کرد که سهمیه‌های تولید نفت را افزایش نمی‌دهد این در حالی بود که بایدن از سعودی‌ها خواسته بود این کار را برای کاهش قیمت نفت افزایش یافته ناشی از جنگ در اوکراین انجام دهند.
این تنها ضربه سعودی‌ها نبود. در ماه دسامبر چهار جنگنده سعودی هواپیمای "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین را هنگام فرود در جریان یک سفر رسمی یا بهتر است بگوییم سلطنتی به پادشاهی سعودی اسکورت کردند. این اولین سفر شی به عربستان نبود، اما این بار او برای امضای یک توافق نامه اتحاد استراتژیک آمده بود که معاملات تجاری و سرمایه گذاری به ارزش ده‌ها میلیارد دلار و مهم‌تر از آن توسعه راکتور‌های انرژی هسته‌ای برای تولید انرژی داخلی را شامل می‌شد.
عربستان سعودی سال‌هاست که از آمریکا می‌خواهد در ساخت راکتور‌های هسته‌ای به آن کشور کمک کند. با این وجود، خواسته‌های آمریکا از جمله اصرار بر پایبندی سعودی‌ها به مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگونه همکاری در این زمینه را از مسیر خود خارج ساخت.
در سال 2020 میلادی وال استریت ژورنال اخبار نگران کننده‌ای را گزارش داد مبنی بر آن که چین و عربستان سعودی برای بهره برداری از ذخایر عظیم اورانیوم پادشاهی سعودی با یکدیگر همکاری می‌کنند و اندکی پس از آن سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده اعلام کردند که در حال راستی آزمایی گزارش‌هایی هستند مبنی بر اینکه عربستان سعودی به دنبال ساخت یک راکتور هسته‌ای با همکاری چین است.
وال استریت ژورنال در هفته جاری گزارش داد که عربستان سعودی از ایالات متحده برای ایجاد ضمانت‌های امنیتی و کمک برای ایجاد برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود به عنوان شرط عادی سازی روابط بین پادشاهی عربستان و اسرائیل درخواستی را مطرح کرده است، اما کنگره ایالات متحده از ارائه چنین کمک‌هایی جلوگیری کرده است.
پس از آن به نظر می‌رسد که عربستان سعودی راه حلی را در چین پیدا کرده است کشوری که با آن در سال 2017 تفاهم نامه ساخت راکتور هسته‌ای را امضا کرد.
چین به متحد استراتژیک اصلی عربستان سعودی و ایران تبدیل شده کشوری که برای 25 سال با چین قرارداد همکاری اقتصادی 400 میلیون دلاری امضا کرده است. با این وجود، چین و ایران هر دو می‌دانند که تحقق ظرفیت بالقوه اتحادشان به امضای یک توافق هسته‌ای جدید بستگی دارد.
چین به عنوان میانجی بین ایران و عربستان سعودی وارد عمل شده تا ائتلافی را بدون نیاز به خدمات یا تضمین‌های ایالات متحده در خدمت منافع هر سه کشور قرار دهد. مهم‌تر از همه آن که چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و استراتژیک در منطقه جای ایالات متحده را می‌گیرد قدرتی که اسرائیل نفوذ کمی بر آن دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/552695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

دیدار بایدن با سیاستمداران مخالف جنگ غزه در کاخ سفید

استقبال مردم استانبول از رئیس‌جمهور آلمان با شعار «آلمان قاتل»

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

تجارت 10 میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد

تظاهرات صهیونیست‌ها مقابل خانۀ نتانیاهو

ناامیدی مردم غزه از کمک‌های ارسالی؛ از ریختن کمک‌ها داخل دریا تا ریختن بیرون از هواپیما

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

تصویر یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه

یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

تیراندازی مرگبار در مدرسه ایالت واشنگتن

انفجار در پایتخت اوکراین

تجمع در دانشگاه‌های آمریکا برای حمایت از غزه

واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم

نظارت رهبر کره‌ شمالی بر اولین مانور تاکتیکی شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای

زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم

پاسخ حماس به ادعاهای بی‌اساس آمریکا درباره مذاکرات توافق آتش‌بس

جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق

حملات هوایی شدید بامدادی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان

برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی 10 کشته برجای گذاشت

خودروهای برقی چینی ارزان شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است

آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟

عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد