ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازی عربستان با کارت اقتصاد در خاورمیانه خاورمیانه‌

بازی عربستان با کارت اقتصاد در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پادشاهی عربستان عمدتا عادت داشت به کشورهای فقیرتر مانند مصر بدون چون و چرا کمک مالی بفرستد. اما این کشور در خاورمیانه از قدرت اقتصادی خود برای نفوذ بیشتر استفاده می‌کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در بخش عمده‌ای از دهه گذشته، عربستان سعودی میلیاردها دلار کمک به مصر ارسال کرد و متحد منطقه‌ای فقیرتری را تقویت کرد که از نظر استراتژیک خیلی مهم بود که نمی‌توانست از آن غفلت کند. اما اخیرا تغییر محسوسی در این رویه سعودی‌ها رخ داده است.
حتی درحالی‌که مصر عمیق‌تر و عمیق‌تر به سمت بحران اقتصادی فرو می‌رود، مقامات سعودی پیامی سخت ارسال کرده‌اند: «دیگر از چک‌های سفید خبری نیست.» شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد 37ساله پادشاهی خلیج‌فارس، به‌دلیل هجوم درآمدهای نفتی، به‌طور فزاینده‌ای شرایطی را برای چنین کمک‌هایی قائل می‌شود، در عین حال که مصرانه بر اصلاحات اقتصادی مانند کاهش یارانه‌ها و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی تاکید دارد. کارن یانگ، محقق ارشد پژوهشی در مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «قبلا دیدگاه این بود که مصر بسیار بزرگ است که نباید شکست بخورد؛ اما اکنون نگرش این است که مصر مسوول اشتباهات خود است.»عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت‌خام جهان، سال 2022 را با 28 میلیارد دلار مازاد بودجه پس از حمله روسیه به اوکراین که قیمت نفت را بالا برد و سود بیشتری را به تولیدکنندگان آن رساند، به پایان برد.
به‌رغم این پول بادآورده، مقامات سعودی می‌گویند که از کمک‌های بی‌پایان به کشورهای فقیرتری مانند مصر، پاکستان و لبنان خسته شده‌اند.پادشاهی عربستان سعودی همچنان در حال ارسال پول به خارج از کشور است؛ احتمالا بیشتر از همیشه. اما بیشتر آنها اکنون درجهت سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و برای سود و نفوذ و راه‌اندازی صنایع جدید در داخل کشور، مانند وسایل نقلیه الکتریکی طراحی شده است. دولت عربستان نیز نقشی مشابه صندوق بین‌المللی پول بر عهده گرفته است که به آنها اجازه نفوذ بیشتری نسبت به قبل در سیاست منطقه‌ای می‌دهد و کشورهای بزرگ‌تری مانند پاکستان عملا از آن حمایت می‌کنند. محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی در ماه ژانویه در داووس سوئیس در گردهمایی سالانه نخبگان سیاسی و اقتصادی جهان گفت: «ما پیش‌تر به‌طور مستقیم کمک‌های بلاعوض و سپرده‌ها را بدون محدودیت می‌دادیم؛ اما ما در حال تغییر آن رویکرد هستیم. ما با نهادهای چندجانبه کار می‌کنیم تا در واقع بگوییم، ما باید شاهد اصلاحات باشیم.»
بازار

ایرانیان جهان

سخنان الجدان جنگ لفظی را بین کارشناسان سعودی و مصری به راه انداخت که عمدتا نشأت‌گرفته از نگرانی روز افزون مصری‌هاست؛ چراکه این کشور بسیار عمیق به کشورهای ثروتمندتر خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی وابسته است. مقامات سعودی و مصری برای هموار کردن اوضاع تلاش کرده‌اند، اما سیاست جدید از بین نخواهد رفت: شاهزاده محمد از زمانی که پدرش در سال2015 به پادشاهی رسید، شیوه استفاده عربستان سعودی از قدرت مالی‌اش را تغییر داده است. او به دنبال بازده بالاتر سرمایه‌گذاری است و درآمد نفتی برای او یک اهرم در جهت نفوذ در خاورمیانه است. پشتوانه این امر به‌طور گسترده‌تر، تلاش ولیعهد برای بازسازی اقتصاد خود پادشاهی پس از سقوط شدید قیمت نفت در سال2014 است که کشور را با کسری بودجه هشت ساله مواجه کرد. تمرکز این کشور بر کمک‌هزینه‌هایی است که به کشور محافظه‌کار اسلامی می‌کند.
هدف فراتر از فروش نفت کمک‌هاست و شاهزاده سعودی قصد دارد تا این کشور را به مرکزی برای توسعه فرهنگی تبدیل کند. او در حال ساخت مدلی است که کشورهای کوچک خلیج‌فارس مانند امارات متحده عربی و قطر سال‌ها پیش از آن پیروی کردند: افزایش درآمد برای نفوذ بین‌المللی. تیموتی ای.کالداس، کارشناس اقتصاد سیاسی مصر در موسسه تحریر که روی سیاست خاورمیانه در واشنگتن تمرکز دارد، می‌گوید: «آنچه خلیج فارس دارد و تقریبا هیچ جای دیگری از جهان ندارد، سرمایه مازاد بسیار زیاد است. این قدرت به همراه می‌آورد.» در ماه مارس، مقامات سعودی موافقت کردند که برای حمایت از اقتصاد ترکیه دو ماه قبل از انتخابات سراسری، 5میلیارد دلار به بانک مرکزی ترکیه کمک کنند. این امر ترکیه را پس از سال‌ها تنش به حوزه نفوذ عربستان وارد کرد. پیش‌تر بین این دو کشور به‌دلیل قتل جمال خاشقجی، منتقد سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌پست در سال2018 توسط عوامل سعودی در استانبول، تنش‌های شدیدی به‌وجود آمده بود.
همزمان برای سایر کشورهای خاورمیانه، با تغییر اولویت‌های پادشاهی، کمک‌های عربستان کاهش یافته است. در سال2016، مقامات سعودی کمک‌های نظامی و امنیتی میلیارد دلاری خود به لبنان را به‌دلیل ناامیدی از نفوذ فزاینده ایران، رقیب منطقه‌ای خود، در این کشور به حالت تعلیق درآوردند. چند سال بعد، لبنان که مدت‌ها به کمک‌های خلیج‌فارس وابسته بود، وارد یک بحران مالی شدید شد؛ چنان‌که مردم برای دسترسی به پس‌انداز خود در بانک‌ها به دزدی روی آورده‌اند. دولت عربستان سعودی برای توقف آن اقدامی نکرد و تحلیلگران گفتند که این نشانه اولیه تغییر رویکرد پادشاهی برای تامین مالی منطقه است.
با این حال در جریان کنفرانسی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در ماه گذشته، از الجدان، وزیر دارایی پادشاهی، با لحن گرم‌تری نسبت مصر و نگرانی‌هایش صحبت کرد. اما همچنان از کمک مستقیم و بی‌چون و چرا پرهیز می‌کند و می‌گوید: «آنها ممکن است با مشکلی مواجه شده باشند. اما من فکر می‌کنم آنها چیزی را که برای یک ملت بزرگ لازم است، دارند.» عربستان قصد دارد تا این کمک‌ها به شکل سرمایه‌گذاری و بازگشت باشد. به همین دلیل وزیر دارایی مصر در بیانیه‌ای گفت که کشورش مایل است از هر چیزی که برای افزایش سرمایه‌گذاری عربستان لازم است، حمایت کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/784410/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان