ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اقتصاد مصر در آستانه تورم 40 درصدی قاره آفریقا

اقتصاد مصر در آستانه تورم 40 درصدی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مصر در ماه گذشته تورم 33/9 درصدی را تجربه کرد و به‌سرعت به‌سوی بحران تورم 40 درصدی در حرکت است. از 103 میلیون نفر جمعیت کشور مصر، بیش از نیمی از مردم توانایی خرید مواد غذایی اولیه‌شان را نیز ندارند. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ارزش پول ملی مصر با سرعت زیادی در حال سقوط است، در ماه گذشته پوند مصر 50 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
دولت عبدالفتاح السیسی برای جلوگیری از بحران، محدودیت‌هایی بر واردات اعمال کرد تا از کمبود دلار در کشور جلوگیری کند، در نتیجه این اقدام قیمت اجناس در بازار مصر افزایش یافت.
همه‌گیری ویروس کرونا و بحران اوکراین نیز به اقتصاد بیمار مصر ضربه‌های جدی وارد کرد؛ در اثر همه‌گیری ویروس کرونا، درآمد حاصل از گردشگری مصر کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. همچنین وقوع تنش میان روسیه و اوکراین که حدود 30 درصد از گندم جهان را تأمین می‌کنند مصر را به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گندم در شرایط دشواری قرارداد.
پس از آن سرمایه‌گذاران، میلیاردها دلار از پول خود را از مصر خارج کردند و مجموعه این شرایط سبب شد مصر در جمع کشورهایی قرار گیرد که برای جبران کسری بودجه وام‌های بی‌شمار خارجی گرفته و اکنون توان پرداخت آنها را ندارند. مصر با بدهی 400 میلیارددلاری که تقریباً 91 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور محسوب می‌شود، 6 درصد از بدهی‌های جهان را به خود اختصاص داده است.
دلایل و ریشه‌های بحران
ژنرال السیسی، رئیس‌جمهور مصر معتقد است تحولات سال 2011 در این کشور، مجموعه اعتراضات و به‌قدرت‌رسیدن اخوان‌المسلمین 450 میلیارد دلار برای مصر هزینه داشته و ریشه بحران اقتصادی فعلی همین مسئله است.
با وجود آنکه تحولات مربوط به بیداری اسلامی در کشورهای عربی از جمله مصر، به صنعت توریسم ضربه وارد کرد؛ اما ریشه بحران اقتصادی فعلی مصر به زمان‌های پیش از آن تحولات بازمی‌گردد.
برای حدود 50 سال در مصر، ارتش کنترل همه چیز را در دست داشته است، تحولات سال 2011 و سپس کودتای ارتش برای سرنگونی محمد مرسی، اختیارات این نهاد را بیش‌ازپیش افزایش داد.
نقش‌آفرینی افراطی ارتش در امور اقتصادی غیرنظامی و سیطره بر صنایع مهمی از جمله آهن، فولاد و سیمان به نابودی بخش خصوصی منجر شده و فساد اقتصادی را افزایش داده است، چرا که در اقتصاد تحت‌نظر ارتش افراد بر اساس وفاداری به دولت و نهادهای نظامی و نه بر اساس شایستگی مسئولیت بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور را در دست می‌گیرند.

ایرانیان جهان

انحصار اقتصاد در دست دولت همچنین سبب شده تا سرمایه‌گذاری دولتی در اموری صورت گیرد که بیش از آنکه بازدهی مفید داشته باشند، جنبه خودنمایی و کسب مشروعیت برای دولت دارند، ساخت قصرهای دولتی مجلل در سال‌های اخیر نمونه‌ای از چنین سرمایه‌گذاری‌هایی است.
دولت مصر در سال‌های اخیر، در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده است، لذا کشور با فرسودگی راه‌ها، سیستم درمان، سیستم آموزش و حوزه انرژی مواجه است و باتوجه‌به کسری بودجه مداوم مصر، دولت برای جبران این فرسودگی‌ها ناگزیر است سیاست غلط اخذ وام‌های خارجی را ادامه دهد.
راهکارهای پیش روی دولت مصر برای خروج از بحران
نخستین راه خروج از بحران، خصوصی‌سازی و انتقال اموال و صنایع به افراد و گروه‌های غیردولتی است، همین مسئله نیز با پیچیدگی‌هایی همراه است. مردم مصر به دلیل حافظه تاریخی که از زمان ریاست‌جمهوری حسنی‌مبارک دارند تصور می‌کنند غیردولتی شدن صنایع به این معنا خواهد بود که دولت کارخانه‌ها را با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی آن به شرکت‌های خارجی واگذار کرده و زمینه برای سوءاستفاده آنها از منابع مصر فراهم می‌شود. برای اصلاح چنین دیدگاهی لازم است درباره بهره‌وری زیرساخت‌هایی که به‌وسیله سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسعه‌یافته‌اند اطلاع‌رسانی رسانه‌ای صورت گیرد.

ایرانیان جهان

پروژه‌های بلندپروازانه باید متوقف شده و به پروژه‌های کارآمد پرداخته شود، یکی از حوزه‌های درآمدزا برای اقتصاد مصر، گسترش کانال سوئز است که سبب می‌شود شمار کشتی‌ها بیشتر و انتظار آنها برای عبور از کانال کمتر شود.
واکنش قاهره به واگذاری کانال سوئز به یک شرکت صهیونیستی توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول نیز در مواردی می‌تواند نقش مثبتی در عبور از بحران اقتصادی مصر ایفا کند، پس از درخواست مجدد دولت مصر مبنی بر دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول، این صندوق شروطی برای این امر ارائه کرد که بر اساس آن قاهره باید تن به شفافیت مالی بدهد، اصلاحات سیاسی و توقف سرکوب در دستور کار قرار گیرد، اصلاحات اقتصادی و خصوصی‌سازی به‌سرعت انجام شود و در ادامه دولت بر دفاع ملی متمرکز شده و از دخالت در بخش‌های اقتصادی بپرهیزد.
حوزه مهم دیگری که تا چند سال اخیر از نظر سیاستمداران مصری تا حدودی دورمانده بود تمرکز بر صادرات گاز از آب‌های مدیترانه به اروپا است. مصر در سال گذشته برای اولین‌بار توانست صادرات 8 میلیون‌تنی را ثبت کند.
علاوه بر اصلاحات فوق، سیاست‌های تشویقی از جمله معافیت‌های مالیاتی سبب جذب سرمایه‌های خارجی خواهد شد و اقتصاد مصر را از سقوط نجات می‌دهد. در سال‌های اخیر کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری در مصر نقش غیرقابل‌انکاری در حفظ نظام اقتصادی این کشور ایفا کرده‌اند.
دلایل سفر چندساعته رئیس جمهور مصر به عربستان سعودی چه بود؟ورود نخست‌وزیر مصر به قطر برای نخستین بار کشور کویت قراردادهایی در زمینه همکاری‌های صنعتی و بازرگانی با مصر امضا کرده است، امارات در بخش املاک و مستغلات و عربستان سعودی در بانک مرکزی مصر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. قطر نیز بسیاری از سهام شرکت‌های دولتی مصر را خریداری کرده است. تزریق ارز کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به مصر فروپاشی این کشور را به تعویق انداخته است.

ایرانیان جهان

پیامدهای تداوم بحران
وضعیت وخیم اقتصادی فعلی در صورت تداوم نارضایتی عمومی و اعتراضات مردمی و به دنبال آن تشدید فضای امنیتی داخلی مصر را افزایش خواهد داد.
در بعد منطقه‌ای، به نظر می‌رسد بحران اقتصادی از دولت مصر بازیگر منعطف‌تری خواهد ساخت، چرا که جذب سرمایه خارجی از هر تنش منطقه‌ای بااهمیت‌تر است.
بااین‌وجود، مصر به دلیل سابقه هویتی عربی خود، نقشی فعال در پرونده‌های منطقه‌ای به‌ویژه مسئله فلسطین دارد و همزمان به سبب موقعیت جغرافیایی استراتژیک و منحصربه‌فردش از اهمیت ویژه ای برای کشورهای عربی برخوردار است. در نتیجه انتظار می‌رود شیخ‌نشین‌های ثروتمند جنوب خلیج‌فارس با افزایش سرمایه‌گذاری مانع از این شوند که اقتصاد مصر دچار فروپاشی شود.
نویسنده: هدی یوسفی/کارشناس مسائل خاورمیانه
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/848467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند