ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا رشد موی سر بیشتر از موی بدن است؟ ایالات متحده آمریکا

چرا رشد موی سر بیشتر از موی بدن است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - پوشش مو و خز نقشی اساسی در محافظت از بدن جانداران ایفا می‌کند؛ اما درباره انسان این سؤال اساسی مطرح می‌شد که چرا رشد موی سر از موی بدن بیشتر است؟

انسان‌ها گونه‌های عجیبی از پستانداران هستند. به‌غیر از کرگدن‌ها و موش‌های کور برهنه تقریبا تمام پستانداران پوشش مویی روی بدنشان دارند‌؛ اما انسان‌ها، تنها گونه‌هایی هستند که رشد موی سرشان بیشتر از موی بدن است؛ اما دلیل این تفاوت چیست؟ به‌گفته مارک پاگل ، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه ریدینگ بریتانیا، در ابتدا باید بفهمیم چرا پستانداران خز و مو دارند. خز گرمای بدن حیوانات را در شب‌های سرد حفظ می‌کند و در طول روز از آن‌ دربرابر نور خورشید محافظت می‌کند. اجداد انسان بخش زیادی از موی بدنشان را از دست دادند؛ اما از توانایی منحصر‌به‌فردی برای برپایی آتش و ساخت پناهگاه و لباس برخوردار بودند. به‌همین‌دلیل، پیشینیان انسان بدون بخش زیادی از موها بقایشان را حفظ کردند؛ ولی مشخص نیست چرا به‌مرور‌زمان موهایشان را از دست دادند. بی‌مویی نوعی مزیت تکاملی به انسان‌ها بخشید. سه نظریه اصلی درباره مزایای بی‌مویی وجود دارد. در درجه اول پوشش ضخیم خز و مو باعث می‌شد انسان کهن در طول روز درمعرض نور خورشید دچار گرمازدگی شود. پاگل می‌گوید: «اگر پوشش خز بزرگی را در فصل گرما در میانه ساوانای آفریقا بپوشید، دمای بدنتان بسیار افزایش خواهد یافت. پس بهتر نبود اگر می‌توانستید این پوشش را از تن دربیاورید؟» علاوه‌بر‌این، تعداد غده‌های عرق انسان بیشتر از گونه‌های نخستی‌سان بود؛ در‌نتیجه در‌صورت حفظ مو، بدن با عرق خیس و به‌سختی از میان موها تبخیر می‌شد. بااین‌حال، فرضیه خنک‌سازی بدن بعضی ابعاد مربوط به الگوهای موی بدن انسان ازجمله موی بیشتر مردان درمقایسه‌با زنان را توضیح نمی‌دهد. البته بدن انسان‌ها به غیر از نقاطی مثل کف دست و پاشنه پا و لب‌ها معمولا با موی‌ کوچک و نازک کم‌رنگ پوشیده شده است. هورمون‌هایی که در طول دوران بلوغ منتشر می‌شوند، می‌توانند بخشی از این موی باریک را به موهای طویل‌تر تبدیل کنند؛ اما جدا از این، موی بلند فقط روی سر رشد می‌کند. مقاله‌های مرتبط:
موی صورت بیهوده است، پس چرا وجود دارد؟ استرس چگونه رشد مو را متوقف می‌کند؟
دومین نظریه که با عنوان فرضیه میمون آبزی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد پیشینیان انسان بخش زیادی از وقتشان را در آب گذراندند. خز و مو حرکت را برای آن‌ها در طول شنا دشوار می‌ساخت؛ در‌نتیجه به‌تدریج مویشان را از دست دادند. با‌این‌حال، هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد انسان در طول گذشته تکاملی‌اش، زمان زیادی را در آب گذرانده است؛ ازاین‌رو، پاگل باور این قضیه را دشوار می‌بیند. این فرضیه نشان نمی‌دهد چرا موی انسان پس از ترک آب به‌تکامل نرسید. پاگل نظریه سوم به نام فرضیه اکتوپارازیت را سال 2003 پیشنهاد داد که در مجله Preocedding of Royal Society B: Biological Sciences منتشر شد. اکتوپارازیت‌ها انگل‌هایی هستند که خارج از بدن میزبان زندگی می‌کنند. این انگل‌ها شپش‌ها و ساس‌ها و کک‌ها را شامل می‌شوند و دلیل عمده بیماری و مرگ‌و‌میر در گونه‌ها به‌شمار می‌روند. انگل‌های خارجی یا اکتوپارازیت‌ها کمتر جذب پوست بدون مو می‌شوند و اگر در میان خزها و موها مدفون نشوند، به‌راحتی می‌توان از شرّ آن‌ها خلاص شد. درنتیجه داشتن موی کم و انگل کمتر احتمال بقا را افزایش داد. حال این سؤال مطرح می‌شود: اگر مو می‌تواند به آسیب بینجامد؛ پس چرا روی سر می‌روید؟ سر انسان به‌عنوان جانداری دوپا مستقیما درمعرض نور خورشید قرار دارد. در نزدیکی استوا، یعنی جایی که انسان به‌تکامل رسید، تابش نور خورشید تحمل‌ناپذیر است و موی سر به دوری از گرمایش بیش‌از‌حد کمک می‌کند. پاگل معتقد است موی سر مانند کلاهی تعبیه‌شده عمل و هنگام شب گرمای سر را حفظ می‌کند. مغز انسان از سایر اعضای بدن نسبتا کوچک‌تر است؛ اما ازنظر سوخت‌و‌سازی به‌شدت فعال است. این فعالیت گرمای زیادی تولید و موی سر مانند عایقی عمل می‌کند. انتخاب جنیست هم در موی سر نقش مؤثر است. انسان‌ها فقط به داشتن موی سر بسنده نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند آن را به سبک‌ها و مدل‌های مختلفی دربیاورند. مردم باستان چنین عادتی داشتند. فسیل‌های مو به‌خوبی حفظ نمی‌شوند؛ بنابراین، پژوهشگران شواهد مستقیم زیادی در این زمینه ندارند و تنها شواهد باقی‌مانده از موی سر افراد باستان، مومیایی‌های مصری و پرو هستند. بااین‌حال، براساس مدل موی انسان‌های بومی کنونی که با دنیای بیرون در تماس نیستند، می‌توان به سبک موی پیشینیان پی برد. مراقبت از مو و کیفیت آن در جذب همراه بسیار مؤثر بود. درپایان، پاگل اضافه می‌کند: تنها داشتن موی سر برایمان کافی نیست؛ بلکه همیشه سعی می‌کنیم جذابیت مویمان را برای جنس مخالف افزایش دهیم. این مقاله در Live Science منتشر شد.

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همشهری مطرح کرد: شکست کاسبان التهاب

غرب همچنان به احیای برجام اشتیاق دارد

کوچ پول به بازار جذاب‌تر

ترامپ برای سومین بار زنگ کاخ سفید را به صدا درآورد

شعله ور شدن آتش اختلافات درون اسرائیل

درگیری پلیس فرانسه با دانش‌آموزان دبیرستانی

تدابیر شدید امنیتی در قدس اشغالی

پوتین و بن سلمان رایزنی کردند

هشدار جدی ترامپ درباره جنگ جهانی سوم

جهاد اسلامی: عملیات علیه صهیونیست‌ها ادامه دارد

انفجار مهیب در شهر کابل

اعتراف تاریخی بایدن: هیچ رئیس جمهوری...

نرخ تسهیلات بانکی 23 درصد شد/ سود سپرده 22.5 درصد

تلگرام بانکی ایران و روسیه

جاده فروش بورسی خودرو لغزنده می شود

عقب‌ماندگی قانون تجارت، مانع استقرار حاکمیت شرکتی در ایران

آغاز عرضه گوشت قرمز با کامیون‌های سیار در سطح شهر تهران

خداحافظی با ضامن برای دریافت وام

چرا برخی افراد ربع سکه 8میلیونی را 16میلیون خریدند؟

رابرت مالی: آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم / اتحاد با شرکای اروپایی و دیگران، ما را در موقعیت بسیار قوی تری برای مقابله با تهران قرار داده / ایران چندین فرصت را برای پایان دادن به این بحران از بین برد / گزینه نظامی دشوار و خطرناک است؛ رئیس جمهور آمریکا تنها در صورت لزوم به آن متوسل خواهد شد

اجرای «چراغ خاموش» سند 2030 در دولت رئیسی؟ | انکار انسیه خزعلی، بی‌پایه است + سند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان منصوب شد

بجای اصلاح قانون انتخابات مقداری هم به فکر معیشت مردم باشید

بخش عمده‌ای از بودجه سال آینده، صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود/ احیای 8 هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری

خاندوزی به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ داد

بهره‌برداری از «باغ گلاریس» در منطقه 5/ رویداد امید و افتخار از 12 بهمن تا انتهای سال هر روز برگزار می‌شود

اردوغان در ایستگاه آخر! ‌

ماجرای پرهزینه فربگی در شهرداری تهران

نقشه آمریکا برای ایران چیست؟

آینده به آمریکا تعلق دارد یا چین؟

استعفای معمار شبکه ملی اطلاعات

ریزپرنده‌های تبلیغاتی

دو «نوری» علیه هم و با هم

ترامپ: به پوتین بیشتر اعتماد دارم تا اطلاعاتی‌های فرومایه آمریکا

افزایش تلفات انفجار تروریستی در پیشاور پاکستان به 47 نفر

چین: مک کارتی سفر پلوسی به تایوان را تکرار نکند

برگزاری مراسم بزرگداشت هولوکاست در مراکش

سفیر جدید آمریکا همراه با شعار معترضان وارد روسیه شد

طرح تروریستی داعش با استفاده از پهپاد در لبنان

توضیحاتی درباره استعلام چک‌های برگشتی

افزایش حقوق سربازان در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال

دولت پالایشگاه‌های استراتژیک را واگذار می‌کند؟

اختلاف جدی بین اعضای شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس