ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا رشد موی سر بیشتر از موی بدن است؟ ایالات متحده آمریکا

چرا رشد موی سر بیشتر از موی بدن است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - پوشش مو و خز نقشی اساسی در محافظت از بدن جانداران ایفا می‌کند؛ اما درباره انسان این سؤال اساسی مطرح می‌شد که چرا رشد موی سر از موی بدن بیشتر است؟

انسان‌ها گونه‌های عجیبی از پستانداران هستند. به‌غیر از کرگدن‌ها و موش‌های کور برهنه تقریبا تمام پستانداران پوشش مویی روی بدنشان دارند‌؛ اما انسان‌ها، تنها گونه‌هایی هستند که رشد موی سرشان بیشتر از موی بدن است؛ اما دلیل این تفاوت چیست؟ به‌گفته مارک پاگل ، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه ریدینگ بریتانیا، در ابتدا باید بفهمیم چرا پستانداران خز و مو دارند. خز گرمای بدن حیوانات را در شب‌های سرد حفظ می‌کند و در طول روز از آن‌ دربرابر نور خورشید محافظت می‌کند. اجداد انسان بخش زیادی از موی بدنشان را از دست دادند؛ اما از توانایی منحصر‌به‌فردی برای برپایی آتش و ساخت پناهگاه و لباس برخوردار بودند. به‌همین‌دلیل، پیشینیان انسان بدون بخش زیادی از موها بقایشان را حفظ کردند؛ ولی مشخص نیست چرا به‌مرور‌زمان موهایشان را از دست دادند. بی‌مویی نوعی مزیت تکاملی به انسان‌ها بخشید. سه نظریه اصلی درباره مزایای بی‌مویی وجود دارد. در درجه اول پوشش ضخیم خز و مو باعث می‌شد انسان کهن در طول روز درمعرض نور خورشید دچار گرمازدگی شود. پاگل می‌گوید: «اگر پوشش خز بزرگی را در فصل گرما در میانه ساوانای آفریقا بپوشید، دمای بدنتان بسیار افزایش خواهد یافت. پس بهتر نبود اگر می‌توانستید این پوشش را از تن دربیاورید؟» علاوه‌بر‌این، تعداد غده‌های عرق انسان بیشتر از گونه‌های نخستی‌سان بود؛ در‌نتیجه در‌صورت حفظ مو، بدن با عرق خیس و به‌سختی از میان موها تبخیر می‌شد. بااین‌حال، فرضیه خنک‌سازی بدن بعضی ابعاد مربوط به الگوهای موی بدن انسان ازجمله موی بیشتر مردان درمقایسه‌با زنان را توضیح نمی‌دهد. البته بدن انسان‌ها به غیر از نقاطی مثل کف دست و پاشنه پا و لب‌ها معمولا با موی‌ کوچک و نازک کم‌رنگ پوشیده شده است. هورمون‌هایی که در طول دوران بلوغ منتشر می‌شوند، می‌توانند بخشی از این موی باریک را به موهای طویل‌تر تبدیل کنند؛ اما جدا از این، موی بلند فقط روی سر رشد می‌کند. مقاله‌های مرتبط:
موی صورت بیهوده است، پس چرا وجود دارد؟ استرس چگونه رشد مو را متوقف می‌کند؟
دومین نظریه که با عنوان فرضیه میمون آبزی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد پیشینیان انسان بخش زیادی از وقتشان را در آب گذراندند. خز و مو حرکت را برای آن‌ها در طول شنا دشوار می‌ساخت؛ در‌نتیجه به‌تدریج مویشان را از دست دادند. با‌این‌حال، هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد انسان در طول گذشته تکاملی‌اش، زمان زیادی را در آب گذرانده است؛ ازاین‌رو، پاگل باور این قضیه را دشوار می‌بیند. این فرضیه نشان نمی‌دهد چرا موی انسان پس از ترک آب به‌تکامل نرسید. پاگل نظریه سوم به نام فرضیه اکتوپارازیت را سال 2003 پیشنهاد داد که در مجله Preocedding of Royal Society B: Biological Sciences منتشر شد. اکتوپارازیت‌ها انگل‌هایی هستند که خارج از بدن میزبان زندگی می‌کنند. این انگل‌ها شپش‌ها و ساس‌ها و کک‌ها را شامل می‌شوند و دلیل عمده بیماری و مرگ‌و‌میر در گونه‌ها به‌شمار می‌روند. انگل‌های خارجی یا اکتوپارازیت‌ها کمتر جذب پوست بدون مو می‌شوند و اگر در میان خزها و موها مدفون نشوند، به‌راحتی می‌توان از شرّ آن‌ها خلاص شد. درنتیجه داشتن موی کم و انگل کمتر احتمال بقا را افزایش داد. حال این سؤال مطرح می‌شود: اگر مو می‌تواند به آسیب بینجامد؛ پس چرا روی سر می‌روید؟ سر انسان به‌عنوان جانداری دوپا مستقیما درمعرض نور خورشید قرار دارد. در نزدیکی استوا، یعنی جایی که انسان به‌تکامل رسید، تابش نور خورشید تحمل‌ناپذیر است و موی سر به دوری از گرمایش بیش‌از‌حد کمک می‌کند. پاگل معتقد است موی سر مانند کلاهی تعبیه‌شده عمل و هنگام شب گرمای سر را حفظ می‌کند. مغز انسان از سایر اعضای بدن نسبتا کوچک‌تر است؛ اما ازنظر سوخت‌و‌سازی به‌شدت فعال است. این فعالیت گرمای زیادی تولید و موی سر مانند عایقی عمل می‌کند. انتخاب جنیست هم در موی سر نقش مؤثر است. انسان‌ها فقط به داشتن موی سر بسنده نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند آن را به سبک‌ها و مدل‌های مختلفی دربیاورند. مردم باستان چنین عادتی داشتند. فسیل‌های مو به‌خوبی حفظ نمی‌شوند؛ بنابراین، پژوهشگران شواهد مستقیم زیادی در این زمینه ندارند و تنها شواهد باقی‌مانده از موی سر افراد باستان، مومیایی‌های مصری و پرو هستند. بااین‌حال، براساس مدل موی انسان‌های بومی کنونی که با دنیای بیرون در تماس نیستند، می‌توان به سبک موی پیشینیان پی برد. مراقبت از مو و کیفیت آن در جذب همراه بسیار مؤثر بود. درپایان، پاگل اضافه می‌کند: تنها داشتن موی سر برایمان کافی نیست؛ بلکه همیشه سعی می‌کنیم جذابیت مویمان را برای جنس مخالف افزایش دهیم. این مقاله در Live Science منتشر شد.

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی سه قهرمان پارالمپیک از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استخدام در بانک رفاه

معرفی سریزد با سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی

آغاز عملیات مرمت آب‌انبار تاریخی چهاردرگاه نایین

چرا شخصیت جنجالی لبنان در انتخابات شرکت نمی‌کند؟

واشنگتن اطلاع از کودتا در سودان را تکذیب کرد

شمار جدیدترین تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه اعلام شد

ترک اعتیاد معتادان به سبک طالبان

چالش‌های جانشین مرکل چیست؟

آغاز به کار نخستین پارلمان قطر با حضور امیر این کشور

تاکید عمران خان و رئیس جمهور چین بر تقویت روابط

لیندسی گراهام: بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس‌جمهور است

ادعای تازه علیه ولیعهد عربستان

خطوط مشی دولت آتی عراق از زبان مقتدی صدر

افشاگری کارمند سابق فیسبوک درباره نقش این شبکه اجتماعی در افزایش خشونت در کشورها

عون: سیاستمداران در تحقیقات انفجار بیروت مداخله نکنند

هواپیمای صهیونیستی در عربستان سعودی به زمین نشست

هدیه طالبان به وزیر خارجه چین

روسیه در دریای سیاه شلیک موشکی انجام داد

علی‌اف در قره‌باغ از اردوغان استقبال کرد

آمارهای مرکز آمار ایران چقدر اعتبار دارد؟

طلا عقب نشست

علت کاهش عرضه بنزین سوپر چیست؟

قطع سامانه هوشمند سوخت؛ توزیع بنزین متوقف شد

دست کوتاه مردم از 427 هزارمیلیارد تومان یارانه ارزی

3 شگفتی در آمار جدید سرمایه گذاری خارجی

آیین افتتاح موزه خودروهای کلاسیک ایران در ورودی غربی پایتخت

مرکز آمار چگونه نرخ تورم را محاسبه می‌کند؟

نفس دهک های کم برخوردار گرفت

آیا زمستان قطعی گاز داریم؟

چرخش چرخ اقتصاد در دوران شیوع کرونا با حمایت از کسب و کارها

وزارت نفت: مشکلی برای سوخت‌گیری با قیمت آزاد وجود ندارد

آغاز پروازهای هفتگی از بندرعباس به دبی از هفته آینده

زیان 2 هزار میلیاردی دارایکم

جزئیات اخلال در سامانه کارت سوخت

اظهارات سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت درباره علت توقف توزیع بنزین

وزیر نفت: زمستان امسال قطعی گاز نداریم

اطمینان خاطر وزارت نفت به مردم؛ مشکلی برای سهمیه سوخت ایجاد نمی شود

دلار از میانه کانال 27 هزار تومان عقب نشینی کرد؛ قیمت سکه افت کرد

شاخص بورس به مدار رشد بازگشت

معاون وزیر نفت: 3.5 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی افزوده می‌شود

مشکل اساسی شبکه برق تهران چیست؟

دستور رئیس قوه قضاییه برای تشکیل کارگروه آسیب‌شناسی پرونده‌های مهم اقتصادی

اعزام کارشناسان به جایگاه‌ها برای تغییر دستی سامانه هوشمند سوخت

واردات برنج آزاد شد؛قیمت ارزان می‌شود؟

عدم کمبودی در ذخایر سوخت کشور

تحریم چگونه دومین دارنده ذخایر گازی جهان را به واردکننده گاز تبدیل کرد؟

عرضه طیور به کشتارگاه 2 درصد کاهش یافت

آخرین خبرها از علت اختلال در سامانه سوخت/ وزیر کشور واکنش نشان داد

قطع سامانه هوشمند سوخت؛ سوختگیری به صورت آزاد انجام می شود؟

مناطق آزاد برای تبدیل به مناطق سبز می‌توانند الگوی کل کشور باشند