جمعه ۲۴ مرداد ۱۴۰۴
اخبار ایران

سهم بنگاه های خرد از بازار کار رسمی چقدر است؟

سهم بنگاه های خرد از بازار کار رسمی چقدر است؟
ایرانیان جهان - ایسنا / به گفته معاون وزیر کار سهم بنگاه های خرد زیر ۱۰ نفر از بازار کار رسمی کشور ٨٤ درصد است و برای کسب و کار های خرد، کوچک و خانگی نیز بسته های حمایتی در حال ...
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / به گفته معاون وزیر کار سهم بنگاه های خرد زیر 10 نفر از بازار کار رسمی کشور ٨٤ درصد است و برای کسب و کار های خرد، کوچک و خانگی نیز بسته های حمایتی در حال طراحی است. کارشناسان نیز معتقدند که این کسب و کارها در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر بوده و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار می‌شود.
اگر چه اهمیت کسب و کارهای بزرگ به دلیل میزان سهم بالایی که از بازار دارند بالاست ولی کسب و کارهای کوچک به همان اندازه و حتی بیشتر نقش و جایگاه دارند، چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک همواره چرخ صنعت را می گردانند و بخش بزرگی از مالیات هر کشور از طریق آنها پرداخت می شود.
به اذعان کارشناسان بازار کار، کسب و کارهای خرد و کوچک و حتی خانگی در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار می‌شود.
در شرایطی که سرمایه‌گذاری‌های کلان دچار چالش شود، توجه برای ایجاد اشتغال به سمت سرمایه‌گذاری‌های خرد است و یکی از ظرفیت‌های مهم برای این منظور، مشاغل خانگی است، بر همین اساس سال گذشته بیش از 3000 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی برای توسعه و رونق مشاغل خرد و خانگی پرداخت شد.
کسب و کارهای خرد و کوچک در رشد و توسعه اقتصادی اثر گذارند و موقعیت های شغلی بیشتری ایجاد می کنند.کسب و کارهای خرد و کوچک عمدتا به صورت محلی فعالیت دارند و نسبت به نوآوری ها منعطف هستند یکی از مزیت‌های کسب و کارهای خرد و خانگی خلق فرصتهای شغلی بسیار و فراهم کردن فرصت رسیدن به استقلال مالی برای افراد مختلف است. در همین راستا، سید مالک حسینی- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار به تازگی از سهم 84 درصدی بنگاه های خرد زیر 10 نفر از بازار کار رسمی کشور خبر داد و گفت: برای کسب و کار های خرد، کوچک و خانگی در حال طراحی بسته های حمایتی از طریق روش های تامین مالی اعتباری هستیم.
به گفته وی مطابق گزارش‌ها 30 درصد اقتصاد کشورهای دنیا به مشاغل خرد و خانگی اختصاص دارد که البته این عدد در ایران بالا نیست ولی وزارت کار در تلاش است مشاغل خرد و خانگی را به جایگاه واقعی و نقطه مطلوب برساند.
بازار
حسینی تاکید کرد: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درصدد برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه مشاغل خرد و کوچک و خانگی در کشور است و به این منظور با پرداخت تسهیلات بانکی و تامین مالی و اعتباری به دنبال تقویت و حمایت از کسب وکارهای خرد و خانگی است.
کسب و کارهای کوچک، کارآفرین ها و استارت آپ ها از کسب و کارهای بزرگ موفق تر هستند چرا که باعث مشارکت جامعه در رشد اقتصادی می شوند.رستوران ها، تعمیرگاه‌های خودرو، سالن های زیبایی،واحدهای تعمیر وفروش موبایل و ابزار جانبی آن در گروه مشاغل خرد دسته بندی می شوند.
بسیاری از افرادی که از شغل خود به عنوان مثال یک کارمند استعفا می دهند به دنبال کسب و کاری می روند که در آن دانش و تجربه کافی داشته باشند و عمدتا از یک کسب و کار کوچک شروع می کنند تا ان را به طور موفقیت آمیزی پیش ببرند


نظرات شما