ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نمیخرم؛ لطفا مزاحم نشوید! ایرانیان اسکاندیناوی

نمیخرم؛ لطفا مزاحم نشوید!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - یکی از شغل های معمول در سوئد، فروشندگی تلفنی است. هرچقدر این شغل برای جوانان موقعیتی برای پیشرفت و جمع آوری تجربه کاری محسوب میشود، همان قدر هم وجود چنین شغلی بسیاری از شهروندان سوئدی را به تنگ آورده است. مسلما شما هم تجربه چنین تماس های تلفنی را داشته‌اید که شخص فروشنده به هر روشی میخواهد شما را قانع کند تا جنس مورد نظر را خریداری کنید.
معمولا این تماس ها به این صورت هستند که شما با اطمینان خاطر میتوانید 14 روز به صورت رایگان از کالای مورد نظر استفاده کنید و اگر راضی نبودید، هیچ اتفاقی نمی افتد و شرکت برای شما هیچ قراردادی تنظیم نمیکند. پیشنهاد خوبی به نظر میرسد! شما حتی هزینه پست هم پرداخت نمیکنید. آیا شما این پیشنهاد را قبول میکنید؟ اگر جواب‌تان مثبت هست، حتما این مقاله را بخوانید.
مختصری درباره بازاریابی تلفنی
فروشندگی تلفنی یا بازاریابی تلفنی به سوئدی Telefonförsäljare نام دارد. شخصی از شرکت خاصی با شما تماس میگیرد؛ بعد از معرفی خودش، شروع به صحبت کردن درباره کالا و خدمات شرکت میکند. این شخص برای هر فروش، پورسانت میگیرد و به همین دلیل بسیار تلاش میکند تا شما را متقاعد کرده و قرارداد اشتراک را تنظیم کند. یکی از ترفندهای فروشندگی تلفنی این است که بعد از توضیحات درباره‌ی محصولات، مستقیما از شما آدرس و مشخصاتتان را می پرسد. طوری شما را در تنگنا و عمل انجام شده قرار میدهد که بعد از مکالمه حتی یادتان نمی آید که چه محصولی با شما صحبت کرد. یعنی حتی منتظر نمیشوند که شما درباره قرارداد کمی فکر کنید.
بدین صورت شما قرارداد را در کمتر از 3 دقیقه قبول کرده اید. تا 14 روز حق دارید، با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و اعلام پشیمانی کنید و قراردادتان را فسخ کنید.
توجه کنید که تمام مکالمه و یا بخش مربوط به بستن قرارداد ضبط خواهد شد.
درباره حق پشیمانی در انتهای این مقاله توضیحاتی خواهیم داد.
فروش محصولات و خدمات
همان طور که در ابتدا گفته شد، شغل فروشندگی تلفنی بسیار زیاد است و مسلما به همان اندازه تماس های تلفنی درباره فروش محصولات یا خدمات شرکتها نیز وجود دارد.
شرکت ها از این راه ماهانه محصولات بسیاری را به فروش می رسانند. با قبول کردن پیشنهاد فروشنده، معمولا شما برای یک سال اشتراک، قرارداد تنظیم کرده‌اید و در نتیجه باید هر ماه هزینه‌ایی برای کالای دریافتی پرداخت کنید. قیمت این اجناس معمولا بالاتر از قیمت بازار است.
فروش تلفنی فقط مختص اجناس نیست. خیلی از شرکت های خدماتی مانند اشتراک تلفن، اینترنت، برق و بیمه هم از همین راه بازاریابی میکنند. اگر شرکت فروشنده معتبر باشد، مسلما هیچ مشکلی به وجود نمی آید.
شرکت های معتبر
برای مثال اگر از طرف بیمه Länsförsäkringar با شما تماس گرفتند و درباره بیمه مسکن صحبت کردند، خوب به تمام توضیحات گوش کنید. اگر امروز از شرکت دیگری بیمه دارید، قیمت کنونی بیمه مسکن‌تان را بگویید. اگر پیشنهاد آنها با تمام شرایطی که بیمه حال حاضر شما دارا می باشد، یکسان است و قیمت آن کمتر تمام میشود، میتوانید روی پیشنهادشان فکر کنید.
شرکت länsförsäkringar شرکت بسیار معتبری است، پس حق و حقوق شما پایمال نمیشود. در هر صورت قبل از قبول کردن هر قراردادی به خوبی به تمام توضیحات گوش کنید و اگر بخاطر زبان سوئدی به صورت کامل تمام قیمت ها و قوانین را متوجه نشدید، از فروشنده بخواهید یک کپی از تمام قوانین و قیمت ها را برایتان ارسال کند و دوباره تماس بگیرد.
نکته بسیار مهم در اینباره این است که به صورت کاملا واضح و شفاف به فروشنده بگوئید که پیشنهادش را قبول نکرده‌اید و حتما باید به صورت کتبی (نامه) پیشنهادش را برای شما ارسال کند تا پس از خواندن تصمیم نهایی را بگیرید. قبول کردن پیشنهاد تلفنی به صورت شفاهی به منزله‌ی تنظیم قرارداد تلقی میشود و به اندازه همان امضایی که در پای قرارداد کتبی درج میکنید محکمه پسند است.
اما مشکل زمانی به وجود می آید که شما حتی اسم شرکت را هم نشنیده‌اید. برای مثال فروشنده از یک شرکت اشتراک تلفن و اینترنت تماس میگیرد که شما تا به حال اسمش را نشنیده‌اید. اگر شرایطی که می گفت بسیار عالی بود، سریع پیشنهادش را قبول نکنید! به قول سوئدی ها
Det som låter för bra för att vara sant är också tyvärr ofta det
چیزی که برای حقیقت داشتن زیادی خوبه، متاسفانه حقیقت نداره!
کلاهبرداری تلفنی
متاسفانه بیشتر این تماس ها برای شرکت هایی هستند که برای حقوق مشتریان هیچ ارزشی قائل نمیشوند. به همین دلیل با هر کلک و حقه‌ایی با شما قرارداد میبندند. به همین دلیل از گفتن کلمه JA هنگام صحبت با فروشنده تلفنی پرهیز کنید. چراکه با ویرایش صدای ضبط شده شما، میتوانند ثابت کنند که شما قرارداد را قبول کرده اید. با برنامه های کامپیوتری میتوانند JA گفتن شما را انتقال بدهند به زمانیکه حرف از قرارداد به میان آمد. شما میتوانید به جای کلمه JA از جملات دیگری استفاده کنید. برای مثال:

فارسیسوئدی
فروشندهشما مریم محمدی هستید؟Är det Maryam Mohammadi?
شمادرستهDu har kommit rätt
صحبت های فروشنده با معرفی خودش و شرکت شروع میشود. بهترین کار، نه گفتن و سریعا قطع کردن تماس است. بدون دردسر، بدون هزینه! اگر به کل نمیخواهید این تماس ها را دریافت کنید میتوانید از خدمات سازمان Nix و یا نرم افزارهای مخصوصی که برای این کار طراحی شده‌اند، استفاده کنید.
خدمات تلفنی NIX
شاید شما هم درباره خدماتی که سازمان NIX برای خلاصی از تماس های فروشندگان تلفنی ارائه میدهد، اطلاع مختصری داشته باشید.
اما استفاده از خدمات NIX پایان ماجرا نیست. چراکه خیلی از اوقات شما بدون اینکه خبر داشته باشید، این اجازه را به شرکت های مختلفی داده‌اید که با شما تماس بگیرند. در این صورت خدمات NIX کمکی به شما نخواهد کرد.
برای مثال در بعضی از نظر سنجی های آنلاین، قبل از ثبت نظر، شما باید شرایط و ضوابط را خوانده و با زدن علامت تیک آنها را قبول کنید. در آن مفاد آن شرایط که معمولا بسیار طولانی است، ماده ایی مبنی بر ارسال مشخصات شما به شخص سوم درج شده است. این بدین معناست که شما به آنها این اجازه را داده‌اید تا شماره تلفن و مشخصات شما را در اختیار شرکت های بازاریابی تلفنی بگذارند.
استفاده از نرم افزار
اگر گوشی موبایل‌تان هوشمند است، بهترین کار نصب نرم افزارهای زیر می باشد. این نرم افزارها قابلیت تشخیص telefonförsäljare و شرکت های غیر معتبر را دارند. تلفن تماس 90 درصد از این شرکت ها در سیستم این نرم افزارها ثبت شده است. زمانیکه این شرکت ها با شما تماس میگیرند، یا به کل تلفن شما زنگ نمیزند، و یا با اسم Spam علامت گذاری میشوند.
Truecaller
برای نصب و استفاده از این نرم افزار، ابتدا در Appstore و یا Google play نام True Caller را جستجو کنید.
پس از نصب، برنامه True Caller را باز کنید. مراحل فعال سازی این نرم افزار را میتوانید در عکس های زیر مشاهده فرمائید.
برای دیدن مراحل نصب و فعال سازی Truecaller کلیک کنید

ایرانیان جهان

در Appstore و یا Google Play نرم افزار TrueCaller را جستجو کرده و نصب کنید

ایرانیان جهان

روی OK کلیک کنید

ایرانیان جهان

شماره موبایل‌تان را وارد کنید

ایرانیان جهان

وری YES کلیک کنید، بعد از گرفتن کد فعال سازی، کد را وارد کنید.

ایرانیان جهان

برای فعال کردن برنامه Truecaller روی Enable کلیک کنید

ایرانیان جهان

TrueCaller فعال شد

ایرانیان جهان

حتما برنامه truecaller را آپدیت کنید.

ایرانیان جهان

برنامه TrueCaller در حال آپدیت است

ایرانیان جهان

زمانیکه فروشندگان و یا مزاحمین تلفنی با شما تماس میگیرند، این صفحه را خواهید دید

ایرانیان جهان

جستجو مشخصات تماس گیرنده

ایرانیان جهان

اگر تماس تلفنی را جواب ندادید، میتوانید از این طریق، شماره مورد نظر را جستجو کنید. در لیست تماس های تلفن‌تان، کنار شماره مورد نظر، روی علامت ⓘ کلیک کنید . روی Share کلیک کنید

ایرانیان جهان

با انتخاب Truecaller میتوانید شماره مورد نظر را شناسایی کنید
حق پشیمانی
قبل از قبول کردن هر قراردادی، تحقیق کنید. اشتراک های تلفن، اینترنت، برق و غیره را حتما با تحقیق زیاد بگیرید. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که توان نه گفتن را ندارند، میتوانید از 14 روز حق پشیمانی استفاده کنید. طبق قانون تمام خرید هایی که از راه اینترنت و تلفن (از راه دور یا distans) صورت میگیرد، 14 روز ångerrätt دارند. اما این حق پشیمانی برای تمام محصولات و خدمات صدق نمی کند.
14 روز چه زمانی شروع میشود؟
اگر از طریق تلفن یا اینترنت کالایی خریداری کردید، از زمانی که کالا به دست تان رسید، این 14 روز شروع میشود.
اگر tjänst خریداری کردید، مانند اشتراک تلفن، بیمه، اینترنت، برق و غیره، این 14 روز از زمانی شروع میشود که شما پیشنهاد فروشنده را قبول کردید و یا از طریق اینترنت قراردادی تنظیم نمودید.
فراموش نکنید که شرکت مورد نظر میتواند همچنان هزینه استفاده از کالا و یا tjänst را برای مدتی که از آن استفاده کردید از شما طلب کند.
مثال
سارا از طریق تلفن، اشتراک اینترنت خریداری می کند. او بعد از 10 روز پشیمان میشود و از ångerrätt استفاده میکند. با این حال سارا فاکتوری جهت پرداخت استفاده از اینترنت در مدت 10 روز دریافت میکند.
اگر سارا از روز اول از شرایط ångerrätt شرکت با خبر بوده باشد، چاره‌ایی جز پرداخت فاکتور ارسال شده، ندارد. اما اگر شرکت به هر دلیلی اطلاعات لازم درباره ångerrätt و شرایط دیگر را به سارا به صورت واضح نگفته بود و یا ارسال نکرده بود، سارا میتواند از طریق konsumentverket شکایت کند.
چه زمانی شما حق پشیمانی ندارید؟
محصولاتی مانند روزنامه، مجله، نرم افزار و غیره که مستقیما با دریافت آن، میتوان به طور کامل از آنها استفاده کرد، شامل 14 روز ångerrätt نمی باشد.
نکات مهم این مقاله
قبول کردن پیشنهاد فروشنده از راه تلفن و اینترنت، bindande است. یعنی با قبول کردن پیشنهاد شما قرارداد بسته‌اید. مکالمه شما ضبط خواهد شد تا به عنوان مدرک استفاده شود. فروشنده باید قبل از تنظیم قرارداد تمام اطلاعات لازم درباره ångerrätt را به صورت واضح و شفاف به شما توضیح دهد. شماره تماس و نام فروشنده را حتما از وی بپرسید و یادداشت کنید تمام محصولات شامل 14 روز ångerrätt نمیشوند. از گفتن کلمه JA خودداری کنید. در هر صورت اگر بدون اجازه شفاهی شما، قراردادی تنظیم شده باشد و شما فاکتور دریافت کرده باشید، میتوانید Bestrida کنید. یعنی کتباً به همراه فاکتور و دیگر مدارک به شرکت مورد نظر اطلاع دهید که فاکتور ارسال شده را پرداخت نخواهید کرد. تمام مدارک و نامه ها را بایگانی کنید.
منابع:
‏اداره‌ی امور مصرف‌کنند‌گان‏
سایت Hallå konsument

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/160272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری