ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بودنِ ترامپ در کاخ سفید به نفع اوکراین نبود! ایالات متحده آمریکا

بودنِ ترامپ در کاخ سفید به نفع اوکراین نبود!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ترامپ مدعی است: «می‌توانم ظرف 24 ساعت جنگ اوکراین را تمام کنم» آفتاب یزد در گفتگو با عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه این ادعای ترامپ و دیگر گزینه‌های پیش روی بحران اوکراین را بررسی می‌کند
این برای نخستین بار نیست که ترامپ از عبارتِ: «اگر من بودم...» استفاده می‌کند. او پیشترها گفته بود: «اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم هرگز روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد» و نیز: «اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم پوتین جرات نمی‌کرد به اوکراین حمله کند»
در کنار این ادعا یا ادعاهای ترامپ، اگرهای دیگری نیز وجود دارد:
- اگر مرکل همچنان صدراعظم آلمان بود
- اگر جانسون همچنان نخست وزیر انگلستان بود
- اگر زلنسکی روی خط قرمزهای پوتین و روسیه دست نمی‌گذاشت
- اگر زلنسکی هشدارهای ارائه شده از سوی سازمان سیا را جدی گرفته بود
- اگر پوتین و روسیه عجله نمی‌کردند
- اگر پوتین و روسیه دچار اشتباه محاسباتی نمی‌شدند
- اگر فرانسه و آلمان خود را از مهلکه‌ی بحران اوکراین کنار می‌کشیدند
- اگر چین به کمک روسیه می‌آمد و...
> بودنِ ترامپ در کاخ سفید به نفع اوکراین نبود!
ترامپ مدعی است: ظرف 24 ساعت درگیری اوکراین را حل و فصل می‌کنم و این اگرچه یک ادعا است اما «شوربختانه» ادعای گزافی نیست و نزدیک به واقعیت است زیرا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه معتقد است: «بودنِ ترامپ در کاخ سفید به نفع اوکراین نبود!»
ترامپ گفته که اگر هنوز رئیس جمهوری آمریکا بود، می‌توانست ظرف 24 ساعت درباره توقف درگیری‌های اوکراین مذاکره کند و استدلال کرد که اگر پست خود را حفظ می‌کرد، این بحران هرگز رخ نمی‌داد. هفته نامه نیوزویک می‌نویسد؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا گفته است: اگر هنوز رئیس جمهوری آمریکا بودم، جنگ روسیه و اوکراین هرگز اتفاق نمی‌افتاد، اما حالا هم اگر رئیس جمهور شوم می‌توانم برای پایان این وضعیت وحشتناک مذاکره کنم و به سرعت و ظرف 24 ساعت جنگ اوکراین را پایان دهم. وی همچنین خواستار پایان درگیری شده و هشدار داد، تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ارسال 31 تانک آبرامز M1A1 به اوکراین ممکن است باعث استقرار تسلیحات اتمی روسیه شود. ترامپ بارها هشدار داده که بحران اوکراین می‌تواند به وقوع جنگ سوم جهانی منجر شود. پیشتر دولت واشنگتن اعلام کرد که آمریکا قرار است 31 تانک آبرامز را به اوکراین ارسال کند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ارسال این تانک‌ها به اوکراین و آموزش نحوه استفاده از آن‌ها چندین ماه به طول می‌انجامد.
عبدالرضا فرجی راد در همین رابطه و در گفتگو با آفتاب یزد خاطرنشان کرد: من ادعای آقای ترامپ مبنی بر اتمام غائله‌ی اوکراین ظرف 24 ساعت را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم حضور ترامپ در کاخ سفید اصلاً به نفع اوکراین و زلنسکی نبود!
این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: اگر به خاطر داشته باشید ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود مابین سال‌های 2016 تا 2020 رابطه‌ی چندان خوبی با اوکراین نداشت و همه‌ی گزینه‌ها تأییدکننده‌ی این مسئله است که بودن ترامپ در رأی هرم قدرت در آمریکا، بسیاری از معادلات در شرق اروپا را بر هم می‌زد.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به نگاه خاص ترامپ به سازوکارها، چارچوب و هزینه‌های ناتو اظهار می‌دارد:
حال اگر اوکراین توانسته است در برابر روسیه مقاومت کند به دلیل پشتیبانی تمام قد ناتو است که اگر ترامپ رأس قدرت بود قطعاً این انسجامی که این روزها بین اروپایی‌ها و ناتو علیه پوتین و روسیه شاهد هستیم را هرگز نمی‌دیدیم.
فرجی راد تأکید می‌کند بسیاری از اتفاقات، مستقیم و غیر مستقیم به نفع زلنسکی و اوکراین تمام شده از جمله‌عدم همراهی صددرصد چین با روسیه که اگر خلاف این اتفاق رخ داده بود قطعاً اوکراینی‌ها وضعیت بغرنجی را سپری می‌کردند!
> اوکراین برای عضویت در اتحادیه‌ی اروپا، هیچ شانسی ندارد
نه یک سیاستمدار روس یا یکی از اعضای حزب کمونیست چین که «بیل گیتس» موسس شرکت مایکروسافت و میلیاردر آمریکایی دولت کی‌یف را از بدترین دولت‌های جهان به دلیل شیوع بالای فساد دانست. به نوشته آرتی، او گفت که فساد به شدت در میان کارمندان دولت اوکراین شیوع پیدا کرده است و همچنین تعداد اندکی از ثروتمندان بر دولت مسلط شده‌اند.
بیل گیتس در ادامه تأکید کرد: «این موضوع برای مردم اوکراین به شدت ناراحت‌کننده است. اراضی کشاورزی اوکراین به مراتب حاصلخیزتر از اراضی آمریکاست. در واقع اوکراین سبد غذایی اروپا محسوب می‌شود و از امکانات بزرگی برخوردار است.» این سخنان میلیاردر معروف آمریکایی در حالی است که اخیرا به دنبال افشای فساد مالی گسترده در رده‌های بالایی و میانی دولتی اوکراین، پنج فرماندار منطقه‌ای و چهار معاون وزیر این کشور از کار برکنار شده‌اند. همچنین «ویاچسلا شاپووالوف» معاون وزیر دفاع اوکراین نیز در ارتباط با یک فساد مربوط به خرید آذوقه با چند برابر قیمت موجود در فروشگاههای این کشور برای نیروهای ارتش از سمت خود برکنار شده است.
عبدالرضا فرجی راد که به عنوان دیپلمات، اروپا و اتحادیه‌ی اروپایی را به خوبی می‌شناسد در واکنش به این پرسش که با این فساد وحشتناک که اعتراض بیل گیتس را در پی دارد و با توجه به سخت گیری‌های اتحادیه اروپا مبنی بر عضویت در این مجموعه آیا شانسی برای اوکراین می‌توان قائل بود یا نه؟ به آفتاب یزد می‌گوید: نکته‌ی مهم این که؛ برای عضویت در اتحادیه اروپا، 31 فصل باید کامل شود: از زیرساخت‌ها و استانداردهای خاص گرفته تا دستگاه قضائی و مبارزه با پولشویی و دادن تضمین‌های امنیتی و... که به نظر من، اوکراین به سختی بتواند دو فصل از 31 فصل مربوط به عضویت را تکمیل کند.
فرجی راد می‌افزاید: آن روزها که عزم ترکیه برای پیوستن به اتحادیه‌ی اروپایی جزم بود خاطرم هست 25 فصل از 31 فصل کامل شده بود که اوکراین در مقایسه با ترکیه در مقیاسی بسیار پایین‌تر قرار داشت فلذا باید به جرات گفت یا باید عضویت اوکراین در اتحادیه اروپایی را غیرممکن بدانیم یا حداقل آن را یک پروسه‌ی بلند مدت تعریف کنیم.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان می‌سازد: اروپایی‌ها قطعاً اوکراین را در مجموعه‌ی کشورهای عضو راه نخواهند داد به دو دلیل:
- دلیل نخست همین 31 سرفصل است که خود داستانی درازدامن است.
- دلیل دوم هم این که: اساساً اتحادیه‌ی اروپا بین مرز اروپا و مرز اتحادیه‌ی اروپا تفاوت قائل است و از نظر اتحادیه‌ی اروپا، مرزهای این اتحادیه در غرب اوکراین به پایان می‌رسد.
همین دو دلیل را اگر با دقت بررسی کنیم قطعاً پرونده‌ی عضویت اوکراین در اتحادیه‌ی اروپایی را خواهیم بست!
> پوتین چشم به راه جمهوری خواهان می‌ماند؟!
نه بر اساس ادعای مطرح شده از سوی ترامپ که به دلیل نوع نگاه و دیدگاه‌های سیاسی جمهوری خواهان به نظر می‌رسد بازگشت جمهوریخواهان به کاخ سفید، ورق را به نفع پوتین برگرداند. حال این پرسش می‌تواند مطرح شود که: پوتین چشم به راه جمهوریخواهان می‌ماند؟! و اگر بخواهد چشم انتظار باقی بماند، تاب‌آوری روسیه این اجازه را به پوتین خواهد داد؟!
عبدالرضا فرجی راد تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش چندین مسئله را با دقت گوشزد می‌کند:
- مسئله‌ی نخست این که، اگرچه رابطه‌ی جمهوری خواهان با پوتین بد است اما جمهوری خواهان اساساً با صرف هزینه‌های هنگفت در جنگ اوکراین کاملاً مخالف هستند و این یعنی یک برگ برنده به نفع پوتین.
- مسئله‌ی دوم این که، پوتین قرار نیست در این جنگ به هر شکل ممکن شکست بخورد.
- سومین مسئله این که قطعا بحران اوکراین بر انتخابات 2024 آمریکا تاثیر خواهد داشت پس اگرچه ممکن است جنگ تا آن زمان طول نکشد اما طولانی شدن جنگ هم یکی از گزینه‌ها است!
این استاد دانشگاه البته بحث پوتین و ترامپ را از بحث روسیه و جمهوری خواهان منفک می‌داند.
> در بهار، جنگ تازه آغاز خواهد شد!
آن طور که فرجی راد می‌گوید: بعد از گذشت نزدیک به یک سال؛ بهار 1402، جنگِ واقعی روسیه و اوکراین، تازه آغاز خواهد شد به تعبیری دقیق تر، جنگ در اوکراین به اوج خود خواهد رسید تا جایی که می‌توان با نگرانی، رخدادهای تلخی از جمله استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف را پیش‌بینی کرد!
این استاد دانشگاه معتقد است هر دو طرف خود را برای یک رویارویی سخت در بهار سال آینده آماده می‌کنند و اصرار بر تحویل تانک‌های مدرن و پیشرفته که قطعاً بر سرنوشت جنگ تاثیر خواهدگذاشت نیز به همین دلیل است.
این دیپلمات سابق تأکید می‌کند: اگرچه معتقدم روسیه در این جنگ شکست نخواهد خورد اما وضعیت جنگ اگر پوتین را مجبور کند لابد روی استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف هم باید حساب باز کند و از این منظر باید گفت که این جنگ در بهار سال آینده می‌تواند به آتش بس منتهی شود و می‌تواند به یک جنگ ویران‌کننده و جهانی تبدیل شود!
> پوتین عجله کرد، زلنسکی تحریک!
عبدالرضا فرجی راد در بخش پایانی این مصاحبه و در واکنش به این پرسش که: آمریکایی‌ها پوتین را مجبور به حمله به اوکراین کردند؟ می‌گوید: نه! این پوتین بود که اولاً عجله کرد و ثانیاً دچار اشتباهات محاسباتی متعددی شد ضمن آن که باید بپذیریم زلنسکی با این پشتگرمی که اروپا و ناتو هوای او را خواهند داشت به قول معروف روی اعصاب پوتین رژه رفت و چاره‌ای باقی نگذاشت!
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که روسیه دیگر نمی‌تواند این جنگ را به صورت فرسایشی ادامه دهد و باید تکلیف آن مشخص شود تأکید می‌کند: روس‌ها ذخایر ارزی خود را به سرعت در حال تمام کردن هستند فلذا طولانی‌تر شدن این جنگ برای روسیه عواقب بسیار وخیمی در پی خواهد داشت ضمن آن که از دست دادن بازار انرژی اروپا و باقی ماندن تحریم‌ها قطعاً لطمات جبران ناپذیری بر اقتصاد روسیه باقی خواهد گذاشت!

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/351960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بهره‌برداری از 54 طرح صنعتی و گردشگری در قشم

تصاویر | تشییع پیکر پرویز داوودی

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

قطار وعده‌ها برای ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه گذاری

خبر جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید و فروش هواپیماهای جت7 نفره | چه کسانی می توانند جت‌ خصوصی بخرند؟

نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید

ترکیه در برابر تورم و ریاضت اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی