ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ایران مسیر اتصال ریلی روسیه و پاکستان پاکستان

ایران مسیر اتصال ریلی روسیه و پاکستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
بر اساس توافقنامه امضا شده میان دولت های روسیه و پاکستان، مسکو قرار است بهسازی خط ریلی تفتان – کویته را بر عهده بگیرد که این موضوع، راه آهن ایران را به نقطه اتصال میان روسیه و پاکستان تبدیل خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشریه تریبیون پاکستان هفته گذشته با انتشار گزارشی، از تصمیم مسکو برای سرمایه گذاری در ساخت و بهسازی خط ریلی کویته – تفتان خبر داد.
این نشریه مبلغ مد نظر روسیه برای سرمایه گذاری در پروژه مذکور را بین 550 الی 660 میلیون دلار اعلام کرده که مورد توافق اسام آباد نیز قرار گرفته است.
گفته می شود مقدمات توافق مذکور در حاشیه سفر وزیر راه آهن پاکستان به روسیه در تاریخ 8 دسامبر 2023 به دست آمده و دو طرف قرار است در چارچوب روابط دوجانبه اقدام به ساخت این پروژه نمایند. اما سوال اینجاست که با توجه به عدم اتصال مستقیم ریلی میان روسیه و پاکستان، هدف مسکو از انجام این سرمایه گذاری چیست؟ آیا این سرمایه گذاری صرفا در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام شده و یا اهداف تجاری در پس قرارداد مذکور نهفته است؟
نقش کویته در کریدور اقتصادی چین – پاکستان شهر استراتژیک کویته از جمله مهمترین کانون های تجاری پاکستان محسوب می شود که به همین دلیل، یکی از شاخه های کریدور اقتصادی چین – پاکستان (CPEC) نیز به این شهر متصل خواهد شد. در خصوص این کریدور استراتژیک باید گفت که کریدور اقتصادی پاکستان–چین (به اردو: پاکستان–چین اقتصادی راهداری؛ به چینی: 中国-巴基斯坦经济走廊) موسوم به CPEC مجموعه ای از پروژه های زیرساختی است که هم اکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداث است. ارزش اقتصادی آن در ابتدا 46 میلیارد دلار آمریکا بود اما اکنون به 54 میلیارد دلار رسیده است. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکه های حمل ونقلی مدرن، تولید نیروگاه های انرژی، و ایجاد مناطق ویژهٔ اقتصادی، زیرساخت های کشور پاکستان را به سرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد. در 13 نوامبر 2016، محموله های چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل شدند و از آنجا از راه آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند. به این ترتیب این کریدور اقتصادی تا اندازه ای عملیاتی شد.
شبکه های جدید حمل ونقل که به عنوان جزئی از طرح کریدور اقتصادی ساخته خواهند شد، بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان، و نیز غرب چین و آسیای میانه متصل خواهند کرد. بزرگراهی به طول 1100 کیلومتر بین کراچی و لاهور ساخته خواهد شد و شاهراه قراقرم بین راولپندی و مرز چین بازسازی خواهد شد. راه آهن کراچی–پیشاور نیز تا سال 2019 توسعه خواهد یافت و پذیرای قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت خواهد شد. شبکهٔ راه آهن پاکستان گسترش خواهد یافت تا به شبکهٔ راه آهن چین در کاشغر متصل شود. مدرنیزه کردن شبکه های حمل ونقلی 11 میلیارد دلار هزینه بر خواهد داشت.
بیش از 33 میلیارد دلار در زمینهٔ زیرساخت های انرژی در پاکستان سرمایه گذاری خواهد شد تا از مشکل کمبود مزمن انرژی در پاکستان بکاهد. در حال حاضر پاکستان بیش از 4500 مگاوات کسری انرژی دارد که زیانی معادل 2 تا 2٫5 درصد تولید ناخالص داخلی را متحمل کشور می کند.
آثار و نتایج احتمالی طرح کریدور اقتصادی بر کشور پاکستان با اجرای طرح مارشال توسط ایالات متحده در اروپای پس از جنگ جهانی دوم مقایسه شده است. مقامات پاکستانی پیش بینی می کنند اجرای این طرح اقتصادی 2٫3 میلیون شغل بین سال های 2015 تا 2030 به وجود آورد و رشد اقتصادی کشور را سالانه 2 تا 2٫5 درصد افزایش دهد. با فرض اجرای تمام وکمال پروژه های برنامه ریزی شده، ارزش سرمایه گذاری ها در این طرح به اندازهٔ کل سرمایه گذاری های خارجی در پاکستان از 1970 تاکنون، و برابر 17 درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان در 2015 خواهد بود.
لذا، با توجه به توضیحات بالا به سادگی می توان متوجه شد که در صورت بهسازی مسیر ریلی کویته – تفتان، شهر مهم کویته نیز به عنوان بخشی از کریدور CPEC، به سادگی به تفتان در استان بلوچستان و در نزدیکی مرز ایران متصل خواهد شد. در حقیقت، روسیه نیز به یکی از شرکای کریدور اقتصادی چین – پاکستان تبدیل خواهد شد. اما برای بهره برداری از این پروژه، مسکو حتما می بایست از طریق کشور ثالث، ارتباط زمینی خود با پاکستان را برقرار نماید. در غیر اینصورت، سرمایه گذاری بر روی خط ریلی تفتان – کویته بی معنا خواهد بود.
ایران، نقطه اتصال ریلی میان روسیه و پاکستان همانطور که گفته شد؛ شهر مرزی تفتان دقیقا در مرز ریلی ایران واقع شده و به نظر می رسد هدف روسیه از سرمایه گذاری روی خط ریلی تفتان – کویته، اتصال ریلی به پاکستان از طریق شبکه ریلی ایران است. اگر فاکتورهای موجود را به توافق تهران و مسکو برای ساخت خط ریلی رشت – آستارا به عنوان تنها گسستگی موجود در کریدور ریلی شمال – جنوب اضافه کنیم، می توان این ادعا را بهتر اثبات نمود.
همچنین، با توجه به تحولات ژئوپولیتیک به وقوع پیوسته در غرب خاورمیانه و دریای سیاه و همچنین، افزایش تنش ها در نزدیکی دریای عمان، به نظر می رسد روسیه در نظر دارد دستکم بخشی از مبادلات بارهای ترانزیتی خود را از طریق مسیر خشکی پیموده و حتی المقدور، فاصله جریان بار خود را از بنادر متصل به آب های آزاد بین المللی مانند دریای عمان حفظ نماید.
با توجه به فاصله 650 کیلومتری راه آهن زاهدان (متصل به خط ریلی تفتان)، به نظر می رسد مسیر مذکور، با توجه به قرار گرفتن در عمق خاک ایران، مسیری به مراتب امن تر از آب های دریای عمان دستکم در شرایط کنونی منطقه است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1108692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بالا آمدن آب سد سیمره باعث قطع راه های ارتباطی روستاهای رودبار عرب شد

اولین برد والیبال ایران در 2025 مقابل ژاپن

ردپای بزرگ سرمایه‌گذاران آمریکایی؛ نگاهی به مالکان تمامی باشگاه‌های 5 لیگ بزرگ اروپا

سوپر سیو ژولیو سزار مقابل لیونل مسی و بارسلونا در نیمه نهایی فصل 10-2009 لیگ قهرمانان اروپا

رکوردشکنی اینزاگی در لیگ قهرمانان اروپا | اخبار ورزشی

هواوی با تراشه هوش مصنوعی جدید خود جای خالی انویدیا را در چین پر می‌کند

حسن بهشتی‌پور: اولویت اول اسراییل این است که توافقی بین ایران و امریکا نشود/ رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند در منطقه جنایت انجام دهد

آمریکا تحریم‌های تازه علیه ایران اعمال کرد

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به فاصله یک روز

تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران

بی اعتمادی کردها به نظام جولانی

پازل بهارستانی ها برای استیضاح «صادق»

سقوط در دریای سرخ

روسیه، فرانسه را مسخره کرد؛ بازدارندگی‌تان مثل چترهای کاغذی است

افزایش 80درصدی سوء تغذیه در میان کودکان غزه

انفجار موتورسیکلت‌ بمب‌گذاری شده در تل‌آویو

افزایش 60 تا 160 درصدی قیمت سیب‌زمینی و حبوبات

واردات مونتاژکاران در سال 1403 به 5 میلیارد دلار رسید

دلار آمریکا در حساس‌ترین دوره تاریخی خود؟

واردات گوشت قرمز رکورد زد

واریز یارانه ویژه دولت برای بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی

پوشش گسترده مسیرهای پروازی به عراق با یوتراوز

افت سود بانک‌های بزرگ چین تحت فشار رکود اقتصادی و جنگ تجاری

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول قانون اجرای اصل 44 می‌شوند

زمان واریز کسورات معوق بازنشستگان اعلام شد

پیشرفت‌های امروز کشور در سایه نظام اسلامی و تلاش مدیران دلسوز محقق شده است

درس‌های چین برای صنعت خودرو ایران

سیاست خارجه آمریکا دربست در اختیار نتانیاهو + فیلم

سقوط قیمت طلا در بازار جهانی؛ اونس طلا به 3309 دلار رسید (10 اردیبهشت 1404)

استاد دانشگاه تهران: نهادهای موازی در حال از بین بردن قدرت دولت هستند

ابهامات انفجار بندر

سفرای ایران در پکن و مسکو روی استیج

اردوغان: اسرائیل آتش جنگ را به سوریه می‌کشاند؛ پاسخ ما قاطع خواهد بود

مخالفت ده‌ها نماینده پارلمان عراق با حضور جولانی در بغداد

سفیر روسیه، توان فرانسه برای ایجاد بازدارندگی هسته‌ای در اروپا را مسخره‌کرد

نگرانی رئیس رژیم صهیونیستی از تشدید تنش‌ها و اختلافات اجتماعی و سیاسی

آیا سود معاملات رمزارز مشمول قابل مالیات‌ستانی می‌شود؟

چرا مردم دائم دنبال خرید سکه و دلار هستند؟

حکمرانی روند کاهشی در بازار طلا؛ دلار ثابت ماند

چرا دلار کمتر از 70 هزار تومان نمی‌شود؟

پیش‌بینی «سالی خیره کننده برای طلا»

افتتاح 18 هزار واحد مسکونی و ده‌ها پروژه عمرانی در 5 استان تا پایان 1404

45 درصد از جمعیت ایران در فقر و زیر خط فقر!

اهمیت مطالبه گری از سازمان‌ها در عرصه مبارزه با قاچاق

اهمیت شیشه‌ محافظ در خرید گوشی‌های اقتصادی: مهمترین نکاتی که باید بدانید

تردد مجدد مسافران ایران و جمهوری آذربایجان از مرز بیله سوار

جذب 36 سرمایه‌گذار برای فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان

قیمت نهایی بنزین وارداتی پس از اعمال سایر هزینه‌های مرتبط اعلام خواهد شد

خراسان جنوبی بهشت گوهرسنگ‌ها؛ چالش تبدیل سنگ‌های خام به گنجینه اقتصادی

کاهش رضایت شهروندان آمریکا از مدیریت اقتصادی ترامپ