پنجشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۴
اخبار ایران

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری: باید وجه مسافران بدون هیچ‌گونه کسری بازگردد

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری: باید وجه مسافران بدون هیچ‌گونه کسری بازگردد
ایرانیان جهان - تجارت نیوز / لغو گسترده پروازها در پی درگیری‌های اخیر ایران و اسرائیل، باعث ایجاد اختلال در سفر هزاران مسافر و تأخیر در استرداد وجه بلیط‌ها شد. اکنون، شرکت‌های ...
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز / لغو گسترده پروازها در پی درگیری‌های اخیر ایران و اسرائیل، باعث ایجاد اختلال در سفر هزاران مسافر و تأخیر در استرداد وجه بلیط‌ها شد. اکنون، شرکت‌های هواپیمایی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و بازپرداخت‌ها در حال انجام است. همچنین، مسافران باید بلیط خود را از منابع معتبر تهیه کنند و به محدودیت‌های زمانی پرواز توجه داشته باشند.
با آغاز تنش‌های نظامی میان ایران و اسرائیل، پروازهای داخلی و بین‌المللی حدود 20 روز لغو شد. مساله‌ای که نه‌تنها برنامه سفر هزاران مسافر را مختل کرد، بلکه استرداد هزینه بلیط‌ها هم با چالش‌هایی جدی مواجه شد.
در این مدت به دلیل بسته شدن دفاتر خدمات مسافرتی، توقف فعالیت شرکت‌های هواپیمایی و بروز اختلال در سیستم‌های بانکی و اینترنتی روند استرداد وجه کند و پیچیده شد، اما با بازگشایی تدریجی شرکت‌ها و دفاتر‌ خدمات مسافرتی موضوع بازپرداخت مبالغ، نحوه رسیدگی به شکایات، رعایت حقوق مسافران و توصیه‌هایی برای خرید ایمن بلیط به مسائل مهم روز تبدیل شده‌اند. با توجه به این شرایط، این پرسش ایجاد می‌شود که در حال حاضر استرداد وجه مسافران در چه وضعیتی قرار دارد؟
بازار
85 درصد هزینه‌ بلیط‌ها پرداخت شده است
مهدی رمضانی، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره میزان بازگشت وجه بلیط سفرهای لغو شده در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: در حال حاضر، 85 درصد هزینه‌ بلیط‌ها پرداخت شده است. همچنین، فعالیت شرکت‌های هواپیمایی هم از سر گرفته شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها به صورت منظم در حال انجام است و باقی‌مانده هزینه بلیط‌ها هم برگشت داده می‌شود.
روند بازپرداخت هزینه بلیط‌ها به دلیل بسته شدن دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی و لغو پروازها در 20 روز اخیر با اختلال همراه شد / بروز برخی نارضایتی‌ها و شکایات محدود با توجه به حجم بالای مسافران در این بازه زمانی طبیعی است
این مقام مسئول درباره علت تأخیر در استرداد وجه مسافران عنوان کرد: به دلیل بسته شدن دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی و لغو پروازها در 20 روز اخیر، روند بازپرداخت هزینه بلیط‌ها با اختلال همراه شد. تعطیلی شرکت‌ها، اختلال در اینترنت و مشکلات سیستم‌های بانکی باعث شد انجام امور مالی و بازگشت وجه مسافران، به‌ویژه از طریق بانک‌هایی مانند سپه و پاسارگاد، با تأخیر انجام شود.
او افزود: با از سرگیری فعالیت شرکت‌ها در روزهای گذشته، روند پرداخت مبالغ آغاز شده، اما با توجه به حجم بالای مسافران در این بازه زمانی، بروز برخی نارضایتی‌ها و شکایات محدود، طبیعی است، اما بخش عمده‌ای از وجوه بازگردانده شده و موارد باقی‌مانده نیز پرداخت می‌شود.
شرکت‌های هواپیمایی باید وجه مسافران را بدون هیچ‌گونه کسری بازگردانند
رمضانی در پاسخ به این پرسش که آیا مبلغ مشخصی از بلیط‌ها کسر می‌شود؟ گفت: شاید شرکت‌های هواپیمایی در این مدت خسارت‌های اقتصادی سنگینی متحمل شده‌ باشند، اما طبق دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری، موظف‌اند تمام وجه را بدون هیچ‌گونه کسری به مسافران بازگردانند. بازگشت کامل وجوه قطعی است و مردم باید با صبوری، شرکت‌ها را در تکمیل این فرآیند همراهی کنند.
مردم می‌توانند از طریق تلفن گویا و سایت سازمان هواپیمایی شکایات خود را ثبت کنند
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحوه پیگیری شکایات توسط مردم تصریح کرد: خط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری، حقوق مردم است. مردم می‌توانند از طریق تلفن گویا و سایت این سازمان، شکایات خود را ثبت کنند و سازمان هواپیمایی کشوری هم در تلاش است با پیگیری شکایات مردم، آنها را به نتیجه برساند.
مردم باید از سایت‌های معتبر بلیط تهیه کنند
رمضانی درباره خرید بلیط توسط مردم تأکید کرد: به شهروندان توصیه می‌شود برای خرید بلیط هواپیما از سامانه‌ها و دفاتر مجاز اقدام کنند. اطلاعات کامل و به‌روز درباره شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز، در سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری موجود است.
او اضافه کرد: بعضی سایت‌ها و افراد بدون مجوز اقدام به فروش بلیط می‌کنند که باعث شکایت‌های متعدد شده و در مواردی پول مسافران دریافت شده، اما خدماتی ارائه نشده است. بنابراین، برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، ضروری است خرید فقط از منابع معتبر انجام شود.
مسافران باید به محدودیت‌های پروازی توجه داشته باشند
این مقام مسئول درباره محدودیت‌های پروازی تشریح کرد: لازم است مسافران به محدودیت‌های زمانی پرواز‌ها توجه کنند. پروازها در نیمه غربی، مرکزی، شمال و‌ جنوب کشور تنها بین ساعت 5 صبح تا 6 عصر انجام می‌شود، در حالی که در مناطق شرقی کشور پروازها به‌ صورت 24 ساعته برقرار است. بنابراین، مسافران باید از خرید بلیط برای ساعات خارج از این بازه در مناطق محدودشده خودداری کنند.
حدود 800 هزار بلیط استرداد شده است
آنطور که حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی و امور بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشوری، به صداوسیما گفته، در مجموع بیش از 12 هزار پرواز و حدود 839 هزار بلیط به ارزش تقریبی 6000 میلیارد تومان تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت که پیش‌تر فروخته شده و شرکت‌ها بخشی از آن را برای امور مختلف هزینه کرده بودند. با این حال، شرکت‌ها تلاش کردند با تأمین اعتبار و منابع مختلف، بازپرداخت‌ها را هرچه سریع‌تر انجام دهند تا فشار کمتری به مسافران وارد شود.
به گفته این مقام مسئول، بر اساس پایش‌های انجام شده، تاکنون حدود 800 هزار بلیط استرداد شده و حدود 39 هزار بلیط باقی مانده است که بخشی از این تأخیر به دلیل مشکلات مالی و بانکی بعضی آژانس‌ها و بخشی نیز به دلیل درخواست مسافرانی که به‌جای بازپرداخت وجه، خواستار پرواز جایگزین هستند، ایجاد شده است. سازمان هواپیمایی کشوری همچنان پیگیر حل این مشکلات است تا رضایت کامل مسافران جلب شود.
بر اساس این گزارش، با وجود چالش‌های ایجاد شده در پی لغو گسترده پروازها، روند بازپرداخت هزینه بلیط‌ها در حال انجام است و شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت کامل وجوه مسافران هستند. مسافران با رعایت نکات ایمنی در خرید بلیط و صبوری در پیگیری امور، می‌توانند از حقوق خود محافظت کنند.


نظرات شما